Ziua "Albastra" - 2 Aprilie - Ziua Internationala de Constientizare a Autismului

"Oamenii se cunosc în funcție de împrejurări. Sufletele se întîlnesc dincolo de orice împrejurare" Chris Simion

Ce se intelege in prezent prin autism?

Cuvantul "autism", provine din grecescul "autos", care inseamna "insusi; insasi; sine". Desi in ultimul timp auzim/ vedem in media , sau in mediul din care facem parte de de o multime de cazuri cu copii diagnosticati cu autism, exista descrieri de modele comportamentale asemanatoare celor manifestate in cazul autismului datand din secolul al XVIII- lea . Asa cum am mai scris si in celelalte articole abia in anul 1911 psihiatrul elevetian Eugen Bleuler foloseste termenul de "autism"in lucrarea sa referitoare la pacientii schizofrenici. Cu toate acestea pionerii in domeniul autismului sunt considerati doctorii Leo Kanner si Hans Asperger.

Termenul de "autism" este utilizat de foarte multe persoane atunci cand fac referire la afectiunile care intra in spectrul autismului , dar auzim si termenul de ASD (Autism Spectrum Disorder, in limba romana TSA, respectiv Tulburare de Spectru Autist). Aici regasim urmatoarele diagnostice : Tulburarea autista, Sindromul Asperger , Tulburarea Dezintegrativa a Copilariei, Tulburarea Rett si Tulburarea Globala (Pervaziva) de Dezvoltare, inclusiv autismul atipic.

Care sunt caracteristicile manifestarilor timpurii caracteristice TSA?

Marea majoritate a parintilor incep sa se ingrijoreze si sa isi puna intrebari legate de manifestarile caracteristice TSA, atunci cand observa ca, copilul lor ajuns la varsta de doi- trei ani sau poate chiar mai devreme, nu ii priveste , nu recunoaste anumite fete cu care ar trebui sa fie obisnuit, nu reactioneaza la stimuli, nu raspunde cand este strigat pe nume sau copilasul nu plange atunci cand parinti parasesc incaperea in care se afla cu el, nu scoate anumite sunete, nu imita gesturi cum ar fi acela de a batea din palme.

O sa cititi mai jos o lista cu manifestarile timpuri caracteristice TSA, conform NMH (Institutul Pentru Sanatate Mintala):

• Copilul nu scoate sunete nearticulate , nu arata cu degetul si nu face anumite gesturi , care au o anume semnificatie pana la varsta de un an.
• Copilul nu rosteste nici un cuvant pana la varsta de 16 luni.
• Copilul nu leaga doua cuvinte pana la varsta de doi ani.
• Nu raspunde atunci cand este strigat pe nume.
• Pierde din abilitatile de comunicare si cele sociale pe care le-a intalnit.
• Priveste rar in ochi persoanele cu care vine in contact.
• Pare ca nu este in stare sa se joace cu jucarile.
• Exagereaza in a pune in ordine jucarile sau alte obiecte.
• Este atasat in mod deosebit de o anumita jucarie, respectiv de un anumit obiect.
• Nu zambeste.
• Cateodata pare sa nu auda bine.

Parintii in prezent au posibilitatea de a consulta grafice legate de dezvoltarea copilasului lor , daca copilul lor parcurge aceleasi etape de ordin psihic, mental, lingvistic si social pe care le pargurg majoritatea copiilor tipici.

Se poate intampla ca un copil care sufera de TSA sa se dezvolte neuniform , adica sa fie precoce in anumite domenii si sa evolueze mai tarziu in altele, desigur acest lucru ingreuneaza situatia parintelui si il poate deruta si mai mult pe parinte. Un copil cu manifestarile acestea poate sa inceapa sa vorbeasca foarte devreme, dar achizitia mersului sa se dezvolte relativ tarziu, respectiv sa aiba probleme in ceea ce priveste capacitatile motorii, cum ar fi aceea de a alerga sau a sarii.

De asemnenea sunt cazuri in care copilul isi dezvolta capacitatile de a imita , dar ulterior sa duca aceasta capacitate la extrem , imitand si repetand identic anumite gesturi ale altor persoane, fara a intelege cu adevarat ce face (aceasta afectiune este cunoscuta sub numele de "ecopraxie").

Am vrut sa revin cu aceste detalii chiar daca sub o forma sau alta le regasiti si pe "google", sau in articolele pe care le-am scris despre autism. Insa asa o sa fac legatura cu ceea ce o sa va prezint pe mai departe in acest succint articol scris cu gandul la ziua de 2 Aprilie- Ziua "Albastra".

"Terapia de Integrare Senzoriala" si Utilizarea Auti-comunicarii

Prin Terapia de Integrare Senzoriala se incearca (se doreste) ca copilasul sa poata absorbi si procesa mai bine informatia de natura senzoriala. Integrarea senzoriala implica preluarea unei informatii prin intermediul simturilor, organizarea si integrarea ei in creier.Terapia de Integrare Senzoriala se concentreaza asupra a trei simturi tactil (atingere), vestibular (al miscarii) si proprioceptiv (pozitia corpului).

Un copil poate avea un sistem senzorial care nu functioneaza corespunzator , in sensul ca unul sau mai multe simturi reactioneaza in mod exagerat, reactioneaza prea slab sau nu reactioneaza deloc la stimuli veniti din mediu . (Exemplu : este posibil sa aiba reactii exagerate la anumite sunete, texturi sau stimuli vizuali sau sa reactioneze slab la durere). In acest caz exista anumite metode specifice prin care ajutam copilasul sa se obisnuiasca cu acele sunete, sa poata sa atinga anumite texturi, cu multa rabdare vom reusi. Utilizati in lucrul ci copilasi vostri tot ce aveti in casa ( de la alimente si pana la texturi pentru a se obisnui cu el atat la nivel senzorial cat si la nivel psihic- de exemplu folositi boabele de orez in a desena o floare impreuna cu el, lasati copilul sa se joace cu mainile in faina, in gris, lasati copilul sa guste pe ceea ce pune mana, desigur avand grija sa nu ii faca rau).

Auti-comunicare

Atunci cand interactionam sau ne dorim sa interactionam sau pur si simplu inalnim cu copil cu autism sau Sindrom Asperger, trebuie sa ne adaptam la modul lui de percepere, de gandire si de comunicare. Daca ne folosim de cunostintele de intelegere ale copilului autism putem relationa relativ usor cu el. O sa cititi mai jos cateva idei pentru auti-comunicare asa cum a fost numita comunicarea cu un copil cu autism de autoarea cartii "Give me 5"- Colette de Bruin.

• Fiti clar si previzibil in comunicare;
• Urmariti mai intai povestea lui, apoi el o poate urmarii pe a voastra;
• Priviti si urmariti copilul prin auti-ochelari;
• Preferati o sarcina in locul unei intrebari;
• Fiti placut , dar ferm in atitudine si comunicare;
• Numiti ceea ce doriti in mod explicit, ferm, concret si detaliat (Unde, cum, ce, cine, cand);
• Nu lasati loc de indoiala in modul de vorbire si atitudine;
• Subtitrati comportamentul vostru si al lui , ca si sentimentele,
experientele vizuale, gandurile amandurora cat si stuatia asteptata;
• Problema lui este cautarea claritatii (fiti deci mai clar) !
• Adaptati glumele sau ocolitile, nu utilizati sarcasmul;
• Ajutati-l sa mentina linia principala in povestea sa
• Nu intrati in discutie
• Controlati-va proprile emotii;
• Ocoliti intrebarile "de ce";
• Explicati "de ce" dupa fapte, reguli si intelegeri , nu dupa princeperi sau sentimente;
• Cand nu intelege ceea ce ii spuneti folositi o vizualizare simbolica;
• Cautati "intrebarea adevarata din spatele altei intrebari ";
• Indepliniti exact promisiunile si intelegerile.
• Pastrarti ora stabilita.

In incheiere dragii mei , parinti, prieteni care la randul vostru aveti, frati, surori, cunostinte, amici care au fost diagnosticati cu TSA, amintiti-va ca AUTISMUL NU E O ALEGERE!

Bibliografie : "Sa intelegem Autismul"- Karen Siff Exkorn
"Give me 5"- Colette de Bruin


Psih. Clinician : Ababi Alexandra
 

Proiect finantat prin granturile SEE 2009-2014, in cadrul Fondului ONG in Romania. Pentru informatii oficiale despre granturile SEE si norvegiene accesati www.eeagrants.org. Continutul acestui website nu reprezinta in mod necesar pozitia oficiala a granturilor SEE 2009-2014. Intreaga raspundere asupra corectitudinii si coerentei informatiilor prezentate revine initiatorilor website-ului. Parteneri: www.eeagrants.org | www.fondong.fdsc.ro | www.caritas-blaj.ro

Logo Funds